[78] Tun Hasmah..

1 Komen


“Saya fikir, saya mampu memahami kerjaya suami sebagai ahli politik kerana kami sama-sama bermula sebagai doktor. Kerjaya ini (doktor) ada kalanya menyebabkan suami perlu balik lambat, tetapi saya memahami kerana saya juga seorang doktor. Apapun, kita harus percaya dan bertoleransi dengan suami. Jangan cemburu tanpa sebab. Apa yang penting, biar sesibuk mana sekalipun, kita perlu cari masa untuk meluangkan masa bersama pasangan dan anak,” - Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali

[77] Terimalah realiti sebenar!

1 Komen
Assalamualaikum WBT. 

Sekarang, masa memandang dan melihat.
Kemudian, mengkaji dan menilai.
Akhir sekali, ketepikan mana kesilapan dan bawa bersama yang boleh membawa kejayaan.

Mentaliti masyarakat hari ini sampai tahap macam atas tu ke?
Sejauhmana kita sedar akan hakikat ini. Masyarakat kita masih belum boleh berfikir secara positif. Apabila sesuatu hal berlaku, mulalah masing-masing menunding jari salahkan orang itu dan orang ini. Hakikatnya, masyarakat kita tak sedar dari tidur yang lena lagi.

Kalau kerja, nak gaji besar tapi kerja macam papan kosong yang tak bertulis.
Kalau makan, nak sedap tapi diri sendiri takpandai masak.
Kalau membeli, nak murah tapi tak pernah berusaha untuk berjimat.

Macam-macam. Kaedahnya masyarakat kita ni memang nak mudah dari A TO Z! Wahoo! Hebat!

Ni pulak satu hal lagi, tak faham mentaliti "sesetengah" orang. bila kita cakap hal sebenar dari pandangan orang muda, dia boleh pulak menidakkan. 

Eh! Mungkin terlalu selesa. 

So kalau selagi tak jatuh terduduk, memang susah ke nak sedar realiti sebenar.

Inilah masalahnya kalau orang yang dah tak boleh terima realiti sebenar masih nak stay on the same chair


[76] Parlimen Bubar! Yeah! Balik Mengundi!

1 Komen
Assalamualaikum.. Salam Ceria.

Parlimen dah BUBAR! PARLIMEN ok bukan PERLEMBAGAAN. Kerana Parlimen dan Perlembagaan berbeza. Dyana ada nampak orang yang naik kan status tersasul menyatakan PERLEMBAGAAN terbubar. Gelak hati ini, tapi membetulkannya. Itulah guna ilmu, membetulkan yang salah. OK, I TAK SUKA SEJARAH. whatever. Jom save date penting-penting untuk bulan APRIL!

Difahamkan tarikh-tarikh penting seperti berikut :

03/04 - Parlimen dibubarkan
08/04 - SPR meeting.
06/04 - Pelancaran manifesto di Stadium Bukit Jalil
14/04 - Penamaan calon.
27/04 - Hari Undi

Apa lagi! Baliklah mengundi bagi yang BOLEH mengundi. Jalankan tanggungjawab memilih pemimpin yang berwibawa. OK. tak mahu membebel panjang-panjang. KUPILIHMALAYSIA!

Wasalam.

[75] Alhamdulillah Allah bagi peluang.

3 Komen
Assalamualaikum WBT. Salam 1Malaysia.

Alhamdulillah Allah telah makbulkan doa untuk mendampingi Prof Muhaya. Terasa sangat dekat dengan Prof. Prof seorang yang sangat berinspirasi tetapi Prof selalu berpesan jangan telalu excited dengan manusia. Daripada menjadi volunteer nursery Prof, Prof banyak bagi peluang kepada saya mengutip ilmu Prof.
Alhamdulillah. Hanya Allah yang mampu membalas segala perbuatan Prof yang mulia. Kerana ilmu yang Allah hantarkan melalui Prof kepada saya, saya mendapat semangat baru.


Di surau An Nur.. Prof Muhaya ada program Celik Teenz.. Hantarlah anak-anak ke program ini. Banyak manfaat.


Rakaman Reset Minda InsyAllah akan di Astro Oasis bulan Feb ni. Semasa ke program Prof, berharap untuk membersihkan hati dan mengumpul ilmu Prof untuk dimanfaatkan kepada orang ramai terutamanya keluarga saya..


Tetap tersenyum walaupun dah 2 hari membuat rakaman. Sangat banyak manfaat. Jangan lupa tonton Bicara Inspirasi RESET MINDA.


Alhamdulillah dapat buku-buku Prof untuk manfaat diri sendiri dan keluarga. Sesiapa yang nak dapatkan buku Prof Muhaya, inshAllah boleh hubungi saya di dyanadirah@gmail.com.

#Antara yang menarik dalam Bicara Inspirasi RESET MINDA : Pilih suami dengan melihat keluarga bakal suami. Macamana keluarga bakal suami macam itu jugalah diri bakal suami itu. - Prof Muhaya

#Inspirasi RESET MINDA sesuai didengari oleh semua lapisan masyarakat termasuk yang bukan ISLAM.

Jangan lupa tonton Bicara Inspirasi RESET MINDA di ASTRO OASIS bulan Febuari ini. InsyAllah..







[74] Salah diri bukan orang lain..

2 Komen
Assalamualaikum WBT dan Salam sejahtera.

Teringat apa yang Prof Muhaya kata kalau kita tak suka sesuatu pekerjaan itu kita boleh buat 2 perkara iaitu
(1) Tukar mood kita utk suka pekerjaan tu
(2) Berhenti dari pekerjaan tu. 
Conclusionnya, semua bergantung pada kita bukan sebab orang lain mahupun perkara lain.

Meh pakat disiplin belaka! Jangan lupa doakan org kampung kite dipermudahkan urusan membersih banjir tu!


GOODLUCK TO ALL PEOPLE WHO HAVING FINAL EXAM! Teruskan perjuangan dalam hidup! Jangan lupa apa yang sepatutnya kita dahulukan. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita. Ameen. :)




[73] Bersyukur!

1 Komen

Ayah : Terima kasih
Ibu : Terima kasih
Adik-adik : Terima kasih
Cikgu : Terima kasih
Pensyarah : Terima kasih
Sahabat : Terima kasih

Orang sekeliling saya : Terima kasih

Alhamdulillah... Terima kasih ALLAH.



[72] Ia datang disaat kita tak sedar. Hebatnya Allah.

1 Komen
Assalamualaikum WBT. Salam Sejahtera.

Hari ini merupakan genapnya saya 22 tahun. Bermula lah segalanya disini mematangkan lagi pemikiran dan tindak tanduk. Saat 22 tahun ni, macam-macam yang datang dalam pemikiran. Rasanya bukan mudah bergelar seorang dewasa yang banyak komitmen disekeliling. Rasa tidak mampu nak memikulnya sendiri tetapi saya harus mengambil risiko ini kerana inilah salah satu perkara yang harus ditempuhi di dunia ALLAH.

Saya bukan jenis sambut hari jadi. Setiap kali tiba masanya, saya akan berfikir apakah perancangan seterusnya untuk masa depan. Mungkin pemikiran anak sulung ni berbeza berbanding adik-adik yang sentiasa minta untuk diraikan ulangtahunnya. 

Hari ini dan saat ini, saya terfikir banyaknya dosa saya sehingga kini. tetapi sikitnya pahala saya. Tidak cukup amalan selama ni untuk dibawa ke hari esok dan seterusnya.

Terima kasih atas segala ucapan dan doa. Hanya ALLAH mampu membalas semuanya.



[71] Jumpa Tun M untuk kali KEDUA!! Yehaa.!!

1 Komen
Assalamualaikum wbt dan salam ASPIRASI.

Pada 6 September lepas, saya telah ke Universiti Malaya untuk mendengar syarahan daripada bekas Perdana Menteri Malaysia yang ke-4. Tajuk syarahan perdana beliau ialah Generasi Muda : Pencetus Atau Pemusnah Wawasan 2020. Tajuk syarahan ni amat menarik.


Antara yang sempat dicatat dan ingat :


"Masa depan kita mungkin akan rosak atas kelakuan kita sendiri..."

"Menguasai ilmu untuk mengaut ilmu sebanyak mungkin..."

"Menghargai nikmat yang banyak di negara kita.."

Kritikan mesti diterima dan ia bukan arahan..."

dan ada lagi catatan lain..


Setiap yang diperkatakan beliau mempunyai makna tersirat yang kita perlu fahami sendiri. Saya percaya itu dan saya sentiasa memikirkan setiap apa yang dia ucapkan.


Ia hanya lah sesi soal jawab.. Soalan dituju oleh mahasiswa daripada beberapa buah IPT yang dijemput. Alhamdulillah program berjalan dengan lancar selama 1 jam.

Sungguh terpegun dengar Tun M bagi syarahan sambil tengok dia tersenyum. So sweet. Kesannya saya tak mampu mencatat syarahan beliau.. Perkara sama terjadi masa 1st attend program bersama beliau di Kuala Lumpur pada awal 2011 lalu. 

p/s :Apa-apapun.. Saya suka tengok Tun M tersenyum.. Motip.!!

"Baik buruk orang Melayu bergantung kepada orang Melayu. Kalau mereka hapus itu pilihan mereka."


[70] Yg baik itu adalah dari ucapan yang baik.

1 Komen
Jgn disebut perkataan seperti "kejam", "kejatuhan", "jahil" dan sebagainya. "Kullu kalam addu’a.". Setiap perkataan merupakan satu doa yang mungkin akan termakbul disebabkan terlalu ramai yang mengucapkannya. Semoga agama islam, negara islam dan orang islam sentiasa dilindungi olehNya. Ucaplah yang baik-baik. ;)

 
gambar dari blog Encik Ahli Fikir.

Rasulullah pernah bersabda: "Yang dikatakan muslim itu adalah manusia selamat dari bahaya lidah dan tangannya".

wallahualam.



[69] Tak paham.

1 Komen
Saya semakin tak faham dengan orang disekeliling. saya tahu ramai yang terasa dengan status Fb saya.
Lantakla. orang nak menilai. Terasa bermakna?? Em.. fikirlah sendiri. Org yang menilai dari penulisan sahaja tak semestinya akan mengenali orang tu sedalamnya.

Orang takkan berhenti berkata selagi dia ingin menutup kesilapan yang dilakukan. Dan saya tak pernah melabelkan saya hebat dimata orang. apabila saya berkata, ia terbukti terjadi. Kalaulah akibatnya tak terpias kepada saya. saya tak kisah. Tapi apabila ia menganggu keadaan diri saya *mungkin disini orang kata pentingkan diri*, saya memang akan naik hangin. saya tahu, orang yang mengalami je akan merasainya.
Percayalah, satu hari nanti anda akan turut sama faham. masa tu, orang sekeliling mampu lihat.

Saya tak menunding jari pada seorang tapi sekumpulan. saya faham saya salah. perbuatan saya salah. sebab salah naik status kan. sebab status saya menampakkan tuju pada seseorang.. membuka aib orang.. tapi takde plak mention nama. maaf lah ada yang terasa, tapi kalau terasa harap berubahla.. jangan tunggu kena ketuk baru nak bergerak. bukan satu kes je kena ketuk mcm ni, dah banyak. siap nak muntah2 dah. Jika pandangan kita disalah erti, apa boleh buat. Keadaan yang tak perlu ambil masa yang lama dah menunjukkan. Semoga dunia takkan terbalik sebab ramai sangat manusia yang suka putar belit.

Ya Allah ampunkan dosaku. semoga semuanya adalah yang terbaik. amin ya rabbi alamin.


[68] No name. No Feeling.

2 Komen
Assalamualaikum wbt.

Saya dah lama tak update apa-apa kat sini. Hari ini, saya rasa nak update sebab saya mengalami macam-macam situasi. huhu. Diharapkan mendapat kekuatan untuk hadapi ini semua.

Rindu. Rindu rumah sangat. Isi rumah lagi rindu.

Marah. Semua pegawai yang penting takde dalam UKM.

Gembira. Dapat belajar banyak benda baru.

Tak Sabar. Esok nak gi langkawi. Tapi jadi ke tak? Lusa kawan tunang. Congrate dari jauh je. Kalau Langkawi cancel, majlis sis akan saya tuju.

Stress. Bila orang yang tak dijemput tetiba datang. Jahat plak rasa. Tapi lagi stress bila ada orang tengah yang masuk campur. Harap dah settle. Ibu kata jangan layan. Tapi stress la.

Berdebar-debar. Hehe. Pintu bilik rosak, berdebar kalu balik nanti, pintu tu tak dapat buka.

The variety of feeling. Mampu jadi adunan kek.


Btw, nak main ice skatting lagi. ada yang nak ajak tak? hihi.

Wasalam. <3



[67] Salahkan diri sendiri lagi baik.

1 Komen
Menyalahkan orang lain atas apa yang berlaku tu adalah SALAH!! dan salahkan diri sendiri sebab tak boleh buat pape lagi BAIK.!!

Ya Allah. sesungguhnya aku sangat lemah. aku tak mampu mengubah apa yang dah dirancang oleh umat-umatMu yang lain.

Blog ni bukan lah tempat nak meluahkan kekecewaan mahupun perasaan. Sesungguhnya terlalu banyak perkara yang menyebabkan diri ini merasakan ia TIDAK HARUS, TIDAK PATUT dan sebagainya.

Mungkin ini sejarah lama akan berulang. Mungkin sebab sesuatu dlm dunia ni pasti akan rotate seperti roda.

Ya Allah. Semoga segalanya tidak berlaku seperti yang aku rasakan. Amin..

Maafkan saya, semua tu bukan kawalan saya. saya hanya mampu berdoa. saya tahu ramai yang akan kecewa. InshAllah semoga semuanya baik-baik sahaja.