[38] Resepi Kek Coklat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Disebabkan raya dah nak dekat, saya nak share resepi kek coklat.. Kek Coklat Moist Bakar.. Resepi ni saya dapat dari blog jugak, tapi lupa save link.. So tak dapat share blog tu di sini.. Saya nak share ni sebab saya tahu, ada dikalangan anda mencari resepi ni tapi tak jumpa-jumpa yang betul-betul sedap.. Kat internet ni ha, banyak je resepi kek coklat tapi jangan cuba-cuba ambik ikut suka then buat.. Kena la selidik dulu, resepi tu betul-betul ke tak.. Nanti kan, ada je pembaziran berlaku dan kekecewaan melanda sebab kek tak menjadi.. Kalau ikutkan cerita, saya memang suka makan kek ni.. Ada mintak resepi kek coklat dari orang-orang *tak boleh sebut nama* tapi orang-orang susah nak bagi.. Maybe tak dapat msg, maybe terlupa, maybe busy dan lain-lain.. Saya ada try 2 3 resepi kek coklat.. Tapi yang ni paling sedap, senang dan bla bla bla.. Harap resepi ni dapat bantu anda yang ingin mencuba, tak payah susah mintak resepi sana sini.. Resepi ni juga telah diubah skit oleh saya.. Kalau ada resepi yang lagi best rasa kek coklat tu, bolehlah share disini.. Jangan kedekut-kedekut taw, tak baik... hehe . Mana tau anda ada resepi turun temurun, tak kisah dalam jawi atau rumi.. hehe..  Bolehlah share disini.. Okeyh, selamat mencuba resepi di bawah ni..

Bahan-Bahan :
4 biji Telur
250 butter/majerin (1 buku)
2 cawan gula caster (kurangkan skit bagi mengurangkan manis)
2 cawan tepung gandum
1 camca teh soda bikarbonat
1 camca teh esen vanilla
1/4 camca teh baking powder (saya sje tambahnya)
1 cawan serbuk chocolate
1 cawan air suam
topping : 1 bar cooking chocolate cook with double boiled and put 1 camca butter

Cara-cara :
1. Pukul telur hingga kembang
2. Masukkan butter dan gula and pukul hingga kembang
3. Masukkan esen vanilla and tepung(diayak dgn bicarbonat of soda). Masukkan juga baking powder.
4. Masukkan chocolate yg dibancuh with air suam (pastikan kacau rata)
5. Pukul hingga kembang
6. Bakar in oven with heat 200c

Cadangan Hidangan: 
topping : 1 bar cooking chocolate cook with double boiled and put 1 camca butter. (Letak masa kek dah sejuk pun takde masalah)

Tips : Biarkan kek ni sejuk sedikit baru keluarkannya dari loyang atau bekas yang digunakan untuk membakar. Lebih sedap, kalau dibiarkan ia di dalam peti dulu.. Bagi saya, kalau tak letak topping pun dah sedap... Jangan lupa sapukan majerin dan letakkan tepung skit pada loyang atau bekas untuk membakar kek tu bagi mengelakkan ia melekat..

Selamat mencuba resepi yang cukup ringkas ni untuk hari raya atau berbuka puasa..!!


No comments:

Post a Comment